Trupky na cestách : Ukrajina a Turecko (2002)



Praktické info - Ukrajina

Prosím berte v úvahu, že uváděné informace se vztahují k roku 2002.


Ceny a finance

Používání bankomatů je úplně v pohodě (měl jsem mezinárodní maestro ke studentskému účtu u spořky) a bankomaty najdete v každém větším městě. Proměňovat za USD ani Euro taky nebyl problém. Směnáren je po městech dost a když už mají zavřeno a člověk si všechno prvně vočíhně a dá bacha, tak se kolem nádraží dá taky téměř vždy někdo najít (veksláky není problém poznat. Stačí byt trochu hrubší. Pokud jsem zrovna dojel a ještě neznal současné kurzy, tak se mi vždy vyplatilo říct lehce přemrštěnou cenu a chvilku na ní tvrvat (tak jednou nebo dvakrát) a pak se dohodnout normálně na tom, co nadahzoval jako nejvyšší částku (nebo o něco vyšší, když to jde).

Vřele doporučuju mít dvě peněženky. Jednu stále po ruce s trochou místních peněz, pár dolary a nějakými starými kartami a průkazkami z ČR. Tou eventuelně také podarovat případné 'loupežníky'. V druhé peněžence pak mít fungující bankovní kartu, ajsik a podobné záležitosti, a tuto mít někde hloběji v báglu (často jsem ji míval ve spacáku, i když byl zbalenej v báglu). Větší finanční částky pak rovnoměrně rozdělit do několika vnitřních našitých kapes (zevnitř na košili, na gatě atd. - vždy šít se švem či pod kapsu, aby to nebylo vidět z venku) a do této druhé peněženky. Když je těchto 'skrýší' více, je menší šance, že o peníze příjdete při eventuelním okradení a také máte častěji nějaký obnos poruce (po těle).

Zpět nahoru

Kurz Hřivna-dolar 2002

  • za 1 USD ... 5,10 - 5,25 Hř.
  • za 5,20 - 5,30 Hř. ... 1 USD

Aktuální kurz ukrajinské Hřivny vůči libovolné měně.

Přehled některých cen

  • bílý chléb : 1 - 2 Hř.
  • pirožek : 04 - 1,5 Hř. (cena podle náplně a místa nákupu)
  • minerálka 1,5 l : 1,5 - 3 Hř.
  • pivko : 1,6 - 4 Hř.
  • noc/bábuška/1 osoba/Kyjev : 35 Hř.
  • noc/bábuška/1 osoba/Bachčisaraj : 10 Hř.
  • 1 kg bubliků : 5 - 6 Hř.
  • 1 kg pečeňje : 5 - 10 Hř. (dle typu a dobroty)
  • metro v Kyjevě : 0,5 Hř. (žeton)
  • MHD - všude : 0,4 - 0,7 Hř.
  • záchoďák : 0,6 Hř.
  • 1 hod. na netu : 4 - 6 Hř.

Zpět nahoru

Ceny vlaků a autobusů

  • Čop - Lvov (plackarta) : 16 hř.
  • Kyjev - Jevpatorie (palckarta) : 34.2 hř.
  • Oděsa - Izmail (obščij) : 7.3 hř.

Zpět nahoru

Cestování vlakem

Důležité informace na lístku na vlak

  • Číslo v kroužku je číslo vagónu - 17.
  • Před ním je podtržený čas odjezdu vlaku - 12:35.
  • Na začátku prvního řádku je číslo vlaku - 008 LK.
  • Na začátku druhého řádku je údaj ODKUD KAM - Čop - Lvov.
  • Na třetím řádku je číslo postele - mesta 004, tzn. čtvrtá betla .
  • Další podtržený údaj je celková cena lístku - 15.81 hřivny.
  • A pod cenou je uveden čas předpokládaného příjezdu (pribytie), obvykle velmi přesný - 18:50.

Zpět nahoru

Druhy vlaků

Základní rozdíl je mezi električkami a meziměstskými vlaky.

Električky jezdí jen v okolí měst, málo kdy dále než 100 km, a jsou uvnitř vagónu zařízeny přibližně jako naše vagóny bez kupé. Pouze s tím rozdílem, že sedadla jsou dřevěná. Jsou velice, velice laciné. Ale také velmi pomalé.

Meziměstské vlaky jezdí na velké vzdálenosti a jsou vždy spací. Můžou to být normální vlaky (jestli se dobře pamatuju, tak jim říkali pasažirskij poezd - vlastně jako osobák), zastavující velmi často, nebo rychlíky (skoryj poezd), které zastavují jen ve větších městech. Samotnou rychlostí se nijak neliší. V meziměstském vlaku mohou být vagóny různé úrovně luxusu. Podle toho, kterým typem vagónu cestujete, se také výrazně liší cena lístku. Přibližně platí, že vyšší kategorie je vždy jednou tak drahá než o stupínek nižší kategorie. V každém vagónu je děžurná (event. děžurnyj), která vám zkontroluje při nástupu lístek (obvykle si ho schová), někdy vám ukáže vaše místo a zeptá se vás, jestli chcete povlečení a deku (za mírný poplatek). Často se však vůbec neptá. Podle lístku totiž vidí, že jedete přes noc a tak vám deku přinese a vy zaplatíte. Zkoušel jsem prárkrát odmítnout, ale prošlo mi to jen jednou a průvodčí pak na mě koukal dost nepříjemě. Tato děžurná má za úkol starat se o cestující ve svém vagónu a udržovat v samovaru horkou vodu, kterou lze používat na čaje a instantí jídlo.

  • Vagón typu KUPENYJ má kupé obdobně, jako naše vlaky, ale uvnitř kupé jsou po každé straně dvě postele nad sebou (horní - vjerchnije, spodní - nižnyje). Tento typ je běžně používán, pokud si to lidé mohou dovolit. Jel jsem s ním pouze jednou a to ne z vlastního popudu. Dle mého názoru sice skýtá pocit soukromí, ale člověk je zde více odříznut od ostatních lidí ve vagónu a je zbytečné za něj platit.
  • Luxusnější verzí by měl být LUX, ale tím jsem nikdy nejel.
  • PLACKARTNYJ - tímto jsem se nacestoval nejvíce a zdá se mi rozumnou volbou pro téměř každého. Na rozdíl od kupéčka zde nejsou jednotlivá kupé od chodbičky oddělena dveřmi a stěnou, takže jednotlivé 'kupé' tvoří vlastně jen jakésy boxy po jedné straně uličky. Po druhé straně uličky jsou vždy u každého boxu ještě dvě postele podélně (tzv. krajnije). V tomto typu vagónu ještě máte SVÉ vlastní lůžko, na které vám nikdo nelehne (kdyby přece ano, tak je snadné to vyřešit).
  • Nejvíce obyč jsou vagóny OBŠČIJ. Ty vypadají stejně jako Plackarta, ale jsou v dezolátnějším stavu (nelze otveřít či zavřít okno, posrané hajzlíky, horší matrace, občas smrádek atd.) a hlavně - nemáte zde rezervaci, takže není problém o své místo přijít. Dole se obvykle sedí. Když se vleze do vagónu včas tak je snadné obsadit vjerchnije, kam se vám pak už nikdo necpe. Navíc je tento vagón opravdu levný, takže to za to může stát. Asi by se mi tu ale nechtělo strávit víc dnů v kuse.

Zpět nahoru

Mapy Ukrajiny

Více map naleznete v onlajn knihovně Texaské univerzity : zde Ukrajina

Asi nejlepší banka online map je na stránkách Mapového serveru, v jehož rámci je také adresář s mapami Ukrajiny

Zpět nahoru